Publiczne Przedszkole im Małego Księcia w Żyrowej jest placówką dwuoddziałową, usytuowaną w pobliżu Parku Krajobrazowego „Góra św. Anny” przy ulicy Poprzecznej 7.
Organem prowadzącym jest gmina Zdzieszowice, organem sprawującym nadzór pedagogiczny Opolski Kurator Oświaty.
Do przedszkola uczęszczają dzieci z miejscowości: Żyrowa, Jasiona i Oleszka.
Dzieci sześcioletnie i pięcioletnie z okolicznych miejscowości dojeżdżają do przedszkola autobusem szkolnym, w trakcie dowozu mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
Przedszkole mieści się w budynku wolnostojącym, na parterze budynku. Posiadamy dwie sale zabaw wyposażane w meble i pomoce dydaktyczne, dwie toalety dla dzieci (młodszych i starszych), łazienkę dla personelu, kuchnię, zmywalnię, gabinet dyrektora oraz plac zabaw wyposażony w sprzęt i pomoce do zabaw na świeżym powietrzu.
Przedszkole jest czynne od 6:30 do 15:;30 tj. 9 godzin dziennie od poniedziałku do piątku.
Przedszkole jest placówką nieferyjną, przerwę wakacyjną ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
Przedszkole zatrudnia 3 nauczycieli w pełnym wymiarze czasu pracy (w tym dyrektor) i 5 nauczycieli w niepełnym wymiarze czasu pracy: do nauki religii, do nauki języka mniejszości narodowej – języka niemieckiego, do nauki języka angielskiego oraz logopedę, pedagoga specjalnego i psychologa oraz 4 pracowników obsługi: pomoc do dzieci, intendentkę, kucharkę, woźną i konserwatora.
Przedszkolaki są podzielone na dwie grupy: maluszków i starszaków
Do grupy maluszków uczęszczają dzieci 3 i 4 letnie
Do grupy starszaków uczęszczają dzieci 5 i 6 letnie
Każda grupa posiada jednego nauczyciela – wychowawcę
Przedszkole organizuje zajęcia obowiązkowe z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, naukę języka angielskiego, naukę religii (na wniosek rodziców), języka mniejszości narodowej-języka niemieckiego (na wniosek rodziców), rytmikę i zajęcia terapii logopedycznej dla dzieci z wadami mowy.
Przedszkole ma swoją tradycję. Zostało wybudowane w 1929 roku z inicjatywy ówczesnych właścicieli Żyrowej, za środki zgromadzone na festynie zorganizowanym dla Górnego Śląska na Górze św. Anny z metą w Żyrowej. W placówce początkowo pracowały i mieszkały siostry Służebniczki z pobliskiego klasztoru z Leśnicy, oprócz edukacji przedszkolnej, prowadziły w budynku przedszkola kursy dla starszych dziewczyn: szycia, gotowania, haftu i wszelkich prac ręcznych, przygotowując je do życia w społeczeństwie a nawet do prac na „zamku” w Żyrowej.
„Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka, realizowane w procesie opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.”
Misja przedszkola
„Dzieci bawiąc się uczą, uczą się bawiąc”
Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, dba o ich rozwój, bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne. Rozpoznaje i zaspokaja potrzeby oraz rozwija indywidualne możliwości i talenty. Tworzy warunki do nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez wychowanków stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Placówka buduje środowisko społeczne dziecka, kształtuje jego postawy moralne oraz uczy odróżniania dobra od zła. Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji o prawach dziecka. Wspiera działania wychowawcze rodziców. Promuje zachowania bezpieczne, prozdrowotne i proekologiczne, a także buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej.
Wizja przedszkola
„Uczymy się by wiedzieć, aby być, by móc oddziaływać na środowisko i żyć wspólnie”
Przedszkole:
- zapewnia dzieciom – warunki do całościowego rozwoju na drodze gromadzenia doświadczeń, poprzez wyzwalanie twórczej aktywności, zachęcanie do refleksji i motywowanie do poznania i uczenia się (wiem jak)
- pomaga rodzicom wspierać rozwój dziecka ze szczególnym zwróceniem uwagi na jego potrzeby i możliwości ukierunkowane na bezpieczeństwo, zdrowie i edukację ekologiczną,
- zapewnia środowisku wzajemną współpracę i współdziałanie, organizowanie i uczestniczenie w imprezach środowiskowych, lokalnych
i gminnych
Wizja absolwenta przedszkola
- Jest samodzielny we wszystkich sferach: samoobsłudze, zabawie, komunikacji, podejmowaniu inicjatywy, realizacji zadań,
- Jest dojrzały emocjonalnie: otwarty, rozumiejący siebie i innych, empatyczny
- Jest dojrzały społecznie: orientuje się w środowisku społecznym i przyrodniczym
- Jest przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych, posiada motywację do uczenia się